Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Friday, October 04, 2013

Apakah e-Kebertanggungjawaban Sebagai Nitezen?

Apakah e-Kebertanggungjawaban Sebagai Nitezen?


5 Prinsip Rukun Negara yang perlu dihormati walaupun di alam cyber.
 Sumber gambar sila klik di sini.


 Sumber gambar sila klik di sini.


Sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai Prinsip Rukunegara, kita seharusnya menjaga kesopanan dan kesusilaan kita walau di mana kita berada sekalipun ketika kita melayari internet dan menggunakannya.

Merujuk kepada artikel yang dikeluarkan oleh Berita Harian bertajuk, "Rakyat Malaysia Perlu JadiPerkasa dan Dinamik: Tuanku Abdul Halim‟, Yang di-Pertuan Agong Tuanku AbdulHalim Mu‟adzam Shah telah menekankan tanggungjawab rakyat daripada segipendidikan dan nilai-nilai murni yang dituntut oleh agama.

Oleh itu, dua isu penting yang  berkaitan dengan titah baginda telah dikupas iaitu peranan serta tanggungjawab  warganegara menjaga keselamatan negara  dan tanggungjawab warganegara dalam menuntut dan menyampaikan ilmu. Ini adalah kerana, kemajuan dan pembangunan sesebuah negara bergantung kepada keamanannegara tersebut

Sebagai pengguna teknologi digital, kita sebagai pengguna intenet wajarlah menjaga tingkah laku dan tutur kata kita semasa mencari maklumat ataupun semasa berkomunikasi di internet. 




Komunikasi teknologi digital masa kini seperti di facebook, twitter, instagram, blog, email, Skype dan lain-lain. walaupun kita cuma berinteraksi secara maya, tetapi tatasusila dan etika berchatting di forum misalnya adalah sama seperti ketika kita berbual dengan rakan kita ketika di luar internet.


Sebagai pengguna internet, kita perlu banggungjawab untuk menghormati pencipta harta intelektual dan hak mereka.

0 comments:

Post a Comment