Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Friday, October 04, 2013

Berhati-hati Dengan Pishing Email dan Phone

Berhati-hati Dengan Pishing Email dan Phone



Sumber gambar sila klik di sini.


Pishing email? Apa  tu? Pernahkah anda mendengarnya? Atau anda mengalaminya? Bagi pemilik email pasti anda pernah melalui pengalaman menerima Pishing Email, kan? Cuma adakalanya kita tidak perasan bahawa  itu adalah Pishing Email. Jadi, marilah kita mengenali apa itu Pishing Email.


Contoh  Pishing Email yang diterima oleh admin caknacyber.blogspot.com. Sumber gambar print screen admin caknacyber.blogspot.com


Apakah definisi Phishing ..? Phishing adalah sebuah bentuk kejahatan internet yang menggunakan Email sebagai media penyebarannya .  Phishing merupakan salah satu kaedah (method) bagi hackers untuk menipu dan mengelirukan pengguna Internet bertujuan untuk mendapatkan maklumat sensitif.




Phising berasal dari kata " Fishing " yang bermaksud " memancing " . Jadi yang dimaksudkan dengan Phising adalah Email yang mengandungi maklumat yang menipu ( Scam ) yang memancing penerima untuk melakukan sesuatu hal yang merugikan bagi si penerima tapi menguntungkan bagi si pengirim. 

 Phishing biasanya dilakukan melalui e-mel atau mungkin melalui text mesej dari smartphone dan sering mengarahkan pengguna untuk memasukkan butiran(useraname, password) pada sesuatu website yang direkabentuk seakan-akan sama. Phishing adalah contoh dari teknik kejuruteraan sosial yang digunakan untuk menipu pengguna yang kebanyakkannya didevelop oleh individu yang hardcore PHP (salah satu Server Side Language).

0 comments:

Post a Comment