Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Wednesday, October 02, 2013

Teknologi ICT Untuk OKU Penglihatan di Malaysia

Teknologi ICT Untuk OKU Penglihatan di Malaysia





Sumber imej, National Assocatioan Blind People, sila klik di sini.

Pernahkah anda melihat OKU? Pasti anda pernah melihat OKU di sekeliling anda, kan? :).  Ini kerana OKU ada pelbagai kategori. 

Golongan orang kurang upaya (OKU) merupakan sebahagian daripada masyarakat di negara kita. Oleh itu, mereka mempunyai kesaksamaan hak dan peluang untuk menjalani kehidupan seperti anggota masyarakat yang lain.

Pendekatan berasaskan hak atau rights-based dan juga perlindungan wajar digunakan bagi menjamin kepentingan dan kesejahteraan OKU.

 Dasar Orang Kurang Upaya  Jabatan Kebajikan Malaysia pada bahagian Aksesibiliti ialah untuk Menggalakkan penyediaan kemudahan serta akses kepada teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).


Orang kurang upaya yang cacat penglihatan kini telah boleh menggunakan komputer dengan bantuan perisian screen reader. Diantara perisan didalam katogeri screen reader yang popular adalah dinamakan JAWS. 





Perisian screen reader merupakan perisian yang akan membacakan apa yang dipaparkan didalam skrin didalam bentuk audio.


Dengan adanya kemudahan ini pengguna boleh menggunakan perisian-perisian yang biasanya hanya boleh digunakan oleh mereka yang boleh melihat. Dalam masa yang sama perisian screen reader ini membolehkan pengguna mengakses internet dan menggunakan apa-apa kemudahan internet sedia ada.


Perisian JAWS boleh dimuat-turunkan ke dalam komputer dengan melayari laman web berikut http://www.freedomscientific.com/products/fs/jaws-product-page.asp

Untuk mereka yang boleh melihat pula, anda mungkin boleh memuat-turunkan perisian ini untuk dipasangkan di komputer OKU yang anda kenali. Ini dapat mempermudahkan proses pemasangan perisian dan dapat membantu mereka didalam proses jangkapanjang.

Sumber perisian : Arif ICT Klasik nasional, klik di sini

Dasar Orang Kurang Upaya, klik di sini









0 comments:

Post a Comment