Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Saturday, September 28, 2013

e-Keselamatan Untuk Pengguna Internet Malaysia

e-Keselamatan Untuk Pengguna Internet Malaysia


Kecurian identiti pemilik kad kredit adalah contoh kesedaran yang perlu diambil tahu oleh masyarakat. Gambar hiasan daripada sumber di sini.

e- keselamatan ini adalah langkah dan amalan terbaik warga pengguna internet atau  Netizen untuk menjaga keselamatan diri dan rangkaian mereka. Ini kerana internet kini terdapat pelbagai ancaman dan virus. 

Ancaman internet boleh wujud dalam pelbagai bentuk. Internet boleh merosakkan repputasi dan membentuk ilusi orang yang tidak dikenali sebernnya ialah musuh. Contohnya:
Pencuri Identiti

Perkara yang lazimnya berlaku didalam masyarakat adalah Pencurian Identiti.. Pencurian identiti sebenarnya bukan shaja terjadi di kalangan selebriti, malah ianya terjadi kepada semua orang .. Pencuri identiti ini terbahagi kepada dua jenis , pertama, mencuri identiti untuk menjadi terkenal seperti orang lain.. kedua, mencuri identiti untuk melakukan jenayah.
Phishing E- mel- 
 Sumber gamabr. klik di sini
Pishing merupakan emel yang seakan sama dengan emel dari syarikat yang betul tetapi boleh dibezakan dengan melihat URL nya, bermula dengan "https" ataupon tidak 


Phishing biasanya dilakukan melalui e-mel atau mesej segera dan sering mengarahkan pengguna untuk memasukkan butiran di sebuah website. Phishing adalah contoh dari teknik kejuruteraan sosial yang digunakan untuk menipu pengguna. Percubaan untuk menangani peningkatan jumlah insiden phishing termasuklah melalui perundangan, latihan kepada pengguna, kesedaran masyarakat, dan langkah-langkah teknikal.
 Hacker dan cracker 
hacker dan cracker- dimana hacker hanya memasuki sistem tanpa pengetahuan tanpa berniat untuk merosakkannya.  Manakala cracker pula memasuki dan merosakkan sistem tanpa pengetahuan pemilik akaun tersebut.

Penghendap siber

Penghendap siber didefinisikan sebagai penggunaan Internet atau saluran elektronik lain untuk menghendap orang lain dengan tujuan jahat sama ada sebagai individu atau organisasi.
Kelakuan ini termasuk tuduhan palsu, memfitnah, mengancam, mengeksploitasi seks, menyalahguna e-mel orang lain, mencuri identiti dan mengumpul maklumat orang lain yang bertujuan mengganggu individu terbabit.



Pembulian siber


Buli siber dapat diterjemahkan sebagai gangguan atau buli yang melibatkan golongan bawah umur menerusi aplikasi alat berteknologi seperti telefon, komputer, dan lain-lain. Buli siber berlaku apabila seseorang individu – biasanya dalam kalangan remaja atau kanak-kanak – dibuli, diganggu, diugut, atau dimalukan dalam internet.


Kita perlu mmengelakkan diri dari melakukan tingkah laku yg tidak beretika seperti memuat turun perisian cetak rompak, mencetak pelbagai fail peribadi,dan lain-lain  yg menyalahi etika dan peraturan kerana kesan yang mungkin timbul adalah pelanggaran keselamatan ataupon ianya meningkatkan cetak rompak.



Selain itu juga, antara keselamatan yang dititikberatkan semasa ingin memadamkan data dari komputer kita secara kekal adalah 

  1. buka komputer@ laptop 
  2. keluarkan pemacu keras
  3. hapuskan pemacu keras








0 comments:

Post a Comment