Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Sunday, September 29, 2013

Apa Itu Skype

Apa Itu Skype

Skype satu teknologi perhubungan yang memudahkan ramai manusia.
Sumber gambar klik di sini.


Skype adalah sebuah program komunikasi dengan teknologi P2P ( peer to peer ) . Program ini merupakan program bebas ( boleh dimuat turun secara percuma ) dan dibuat dengan tujuan penyediaan sarana komunikasi suara ( voice ) berkualiti tinggi yang murah berbasiskan internet untuk semua orang di berbagai belahan dunia. 

 Pengguna Skype boleh bercakap dengan pengguna Skype yang lain dengan percuma , menghubungi telefon tradisional dengan kos ( SkypeOut ), menerima panggilan dari telefon tradisional ( SkypeIn ) , dan menerima mesej suara [1]. 



 Teknologi skype dijumpai oleh usahawan Niklas Zennstrom dan Janus Friis , orang yang sama yang mencari Kazaa dan Joost ( P2P untuk televisyen ) .  


Skype lalu bersaing dengan protokol terbuka VoIP yang sedia ada seperti SIP , IAX , dan H.323 . Kumpulan Skype yang dibentuk pada bulan September 2003 lalu dibeli oleh syarikat lelongan internet raksasa di Amerika e -Bay pada bulan September 2005 dan beribu pejabat di Luxembourg , Jerman dengan pejabat- pejabat di London , United Kingdom, Praha , Rusia dan San Jose , California, ASSejak dilancarkan skype telah mengalami pertumbuhan pesat baik dari penggunaannya yang popular maupun pembangunan peranti lunaknya , perkhidmatan yang ditawarkan pun menjadi beragam mulai dari penggunaan percuma maupun berbayar.

0 comments:

Post a Comment