Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Sunday, September 29, 2013

Keselamatan Internet Klik Bijak@Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

Keselamatan Internet Klik Bijak@Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 

Sumber gamabr; klik di sini.

PLKN perkenal submodul baharu

 Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) akan melaksanakan penambahbaikan modul pembinaan karakter dengan memperkenalkan submodul baharu iaitu Klik Bijak@Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) bagi sesi pertama Januari tahun depan.

Ketua Pengarah JLKN, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, submodul berkenaan dirangka bagi membimbing pelatih menggunakan internet dengan lebih bijak serta beretika.

"Antara isi kandungan modul ini adalah pengenalan terhadap pengunaan internet dan media sosial, penyalahgunaan internet, keselamatan dan etika pengunaan internet," katanya kepada pemberita selepas pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya, di sini hari ini.



Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (JKJR) Datuk Dr. Tam Weng Wah.


Abdul Hadi dalam pada itu menambah, sebagai permulaan, sebanyak tujuh kem PLKN di Selangor telah memulakan pengajaran submodul itu dalam sesi latihan yang bermula 15 Ogos lalu.


"Kita mulakan projek rintis submodul ini melibatkan kem di Selangor dahulu dan selepas ini ia akan dilaksanakan di semua kem PLKN seluruh negara dengan melibatkan jurulatih pakar PLKN yang dibantu oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)," jelasnya.


Menyentuh mengenai kempen yang dilancarkan itu, beliau memberitahu, ia adalah kerjasama antara JLKN dan JKJR dalam meningkatkan kesedaran pelatih terhadap isu berkaitan keselamatan jalan raya.


Tegasnya, bermula Januari tahun depan, setiap kem akan menerima kunjungan sama ada daripada pegawai JKJR atau jurulatih PLKN yang telah dilatih bagi menjayakan kempen tersebut.



Sumber; Utusan Malaysia

 












0 comments:

Post a Comment