Pages

Ads 468x60px

e-Keselamatan

Layari Internet Dengan Bijaksana

PI1M Gambang

Pusat Internet 1 Malaysia Lepar Hilir Gambang

Email Palsu Bank

Hati-hati dengan email palsu fraud bank

Program Klik Dengan Bijak di Lepar Hilir

Jadilah Pelayar Internet Beretika

Sunday, September 29, 2013

Apa Itu e-Celik 1Citizen

Apa Itu e-Celik 1Citizen
 Peluang kerjaya sebagai kakitangan Kerajaan Malaysia.
Sumber gambar sila klik spa.gov.my.
 
Definisi

E-celik ialah keupayaan menggunakan teknologi dan mengetahui bila anda boleh atau tidak boleh menggunakannya dan cara menggunakannya dengan wajar.ia menekankan bagaimana tingkah laku dalam talian boleh memberi kesan yang besardi luar talian.
 Antara aplikasi celik digital adalah seperti Web 2.0, Permesejan segera/IM, dan juga aplikasi dalam talian spt, e- perniagaan, e- kerajaan, e- pembelajaran, portal carian kerja, laman web rangkaian sosial dan juga laman web video sosial.
1) Web 2.0 
 
 Sumber gambar klik di sini
Web 2.0 merupakan generasi kedua internet. Antara alat yang popular dalam web 2.0 adalah FLICKR, ianya salah satu web perkongsian gambar dimana ia membolehkan kita memuat naik gambar,tag gambar, menulis komen dan ianya juga meyediakan privasi kepada gambar-gambar tersebut.
 2) Permesejan segera@ IM 
Sumber gambar klik di sini

 Permesejan segera@ IM pula merupakan kaedah yang sangat digemari remaja kini. Ini kerana hak dan privasi di jaga melalui bilik sembang peribadi dan salah satu cara berkomunikasi yang berkesan.
 
3) Aplikasi Dalam Talian.
3.1)    e-Kerajaan = Dalam usaha mendekati orang awan, kerajaan di banyak negara kini menggunakan portal dalam talian untuk membolehkan orang awam mengakses program dan aktiviti kerajaan. Contohnya : 

1.a)  Bagi memudahkan ibubapa menyemak keputusan peperiksaan anak-anak mereka, Kementerian Pendidikan Malaysia menyediakan portal berikut:

             http://saps.moe.gov.my/access-denied.php -> Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah

1.b)   Bagi memudahkan rakyat memohon jawatan kerajaan, Kerajaan Malaysia telah menyediakan portal berikut:

                    http://www.spa.gov.my/Portal/



 3.2   e-Perniagaan

e- Perniagaan bermaksud perusahaan yang berasaskan perniagaan atas talian atau secara online yg mana melibatkan internet.

http://www.sahabatroselle.com/

4) e-Pembelajaran


Ledakan IT meletus dimana-mana sepanjang masa. Tanpa mengira tempat dan waktu, evolusinya seakan-akan tidak terhenti. Mula-mula dari segi telekomunikasi, peralatan audio dan video, komputer dan sebagainya, semuanya mengalami evolusi yang begitu pantas.


Pelbagai aplikasi e-pembelajaran telah dibangunkan berasaskan perisian sumber terbuka. Contoh seperti moodle,sakai,OLAT,Atutor dan pelbagai aplikasi baru yang sentiasa dibangunkan dari masa ke semasa.

Blog yang dibangunkan oleh guru-guru sekolah di Malaysia:

http://ictmunshi.blogspot.com/

 http://cikgumalaysia.blogspot.com/

http://prodtas.blogspot.com/

http://cikgurazak.blogspot.com/

Utusan Malaysia : www.tutor.com.my 
 

5. Portal carian kerja



Portal Carian Kerja membantu memudahkan lagi pekerjaan seharian kita contohnya jobstreet.com membantu memudahkan kita mencari kerja kosong.

 Contoh lain, JobsMalaysia.gov.my menyediakan perkhidmatan PERCUMA kepada pengguna portal. Tiada sebarang bentuk pembayaran atau yuran dikenakan secara langsung atau tidak langsung, di dalam mana-mana permohonan, pendaftaran, atau apa jua keadaan. 

6.   Laman Web Rangkaian Sosial
  • Laman Web Rangkaian Sosial = Laman web yang menyediakan komuniti maya kepada mereka yang mempunyai minat yang sama untuk berkomunikasi dan berkongsi pendapat serta pengetahuan mereka . Contohnya :
          -http://www.facebook.com/?ref=home
          -https://twitter.com/


7. Laman Web Video Sosial 

Laman ini menyediakan akses untuk melihat video yang dimuat naik oleh pengguna di seluruh dunia . Contohnya :
          - http://www.youtube.com/



0 comments:

Post a Comment